Recenzija albuma Rundek Cargo Trio  - "Mostovi"

Ocjena autora

9.0
Ocjena čitatelja
6.8
  • Godina: 2015
  • Izdavač: Menart
  • Žanr: Minimalistic rock

Recenzija albuma Rundek Cargo Trio - "Mostovi"

Uvodne riječi koje bi trebale imati funkciju upoznavanja čitatelja s glazbenikom čiji je uradak tema danog članka, u ovom je slučaju to suvisao rad. Dovoljno je napisati kako je nakon nepunih pet godina od zadnjeg albuma("Plavi avion"), Rundek Cargo Trio izdao novi album koji se sastoji od 11 vješto satkanih pjesama i da mu je ime "Mostovi". Stoga, nastavak je isključivo pisanje o glazbi(ili plesanje o arhitekturi).

U najmanju ruku je zanimljivo koliko puta jedan vješt i iskusan glazbenik je u stanju promijeniti svoj glazbeni pristup na svakom novom albumu, dok istovremeno uspijeva zadržati svoj prepoznatljivi, rekao bih lajtmotiv. Darko Rundek je dobar primjer takvog umjetnika kojemu nisu dovoljne metaforički rečeno, prve mrvice glazbenog stvaranja, nego sa svakim novim albumom se jasno vidi korak prema nekom novom prostranstvu. Da li je taj korak usmjeren prema naprijed, nazad, gore ili dolje, nije od važnosti, bitno da je smislen.

S Plavim avionom je tada oformljeni Cargo Trio (Rundek, Isabel, Dušan Vranić-Duco) uletio u minimalistički glazbeni zrak koji je vjerojatno mnoge slušatelje ulovio na krivoj nozi nakon stvorene glazbene navike od strane Cargo Orkestra koji je bio prepun zvuka i dinamike. Ali baš je u tome ležala najveća zamka i ljepota Plavog aviona. U činjenici da je u tom glazbenom minimalizmu bila maksimalna količina zvukova koji su se otkrivali sa svakim novim slušanjem i to je bio razlog zašto je taj album jedan od najvećih hrvatskih albuma koji je izašao u zadnjih 15 godina. Za razliku od većine albuma(kako od ostalih glazbenika, tako i od Rundeka) koji imaju uobičajenu silaznu putanju sa svakim novim slušanjem, Plavi avion je sa svojom tajnovitošću doslovno prisilio slušatelja da posluša album još koji put i s tom odlukom rijetko je tko požalio. Isti aspekt se krije i u Mostovima, ali na jedan malo drugačiji način. Konkretnije, efekt je isti, ali je pristup različit. Dok je na Avionu prevladavala nešto sjetnija i intimnija atmosfera, Mostovi imaju veći naglasak na satiri(primjer čega je na prethodnom bio prvi singl "Para ljude vara"), a ponajviše na kazališnom pristupu ukupnom djelu. Moguće jedan od razloga zašto Rundek sve više inzistira da publika sjedi, umjesto da stoji na koncertima.

Primjer toga je prva pjesma albuma, "Đaba". Iako je oduvijek vladala ta nota, Rundek se sve češće okreće temi života i življenja pojedinaca i društva. Za ovu pjesmu se može reći da je na neki način satirična sestra tmurne pjesme "Znak" s Plavog aviona. Dok se s glazbene strane te dvije pjesme podosta razlikuju, s tematske pak strane pričaju istu priču, tj. kako je Rundek rekao za "Znak" u jednom razgovoru: "pjesma koja tješi i upozorava". Sljedeća pjesma "Midnight Calypso" je jedna od tiših pjesama na albumu("Stop the loudness war!" ili "Prekinimo nadglašavanje" kako piše u omotu albuma), ali u svom mekanom bossa nova ritmu pokazuje najveću snagu ovog žanra, mogućnost pojavljivanja želje za ples unatoč pomanjkanju glasnoće, brzog tempa i sličnih elemenata. Na omotu piše napomena kako je album snimljen s prirodnom dinamikom koja nije bila dirana tijekom masteriranja albuma, stoga ćete album morati nešto više pojačati nego što biste morali ostale nedavno izdane albume. Ovu poruku se ponajprije može okarakterizirati kao romantičarsku, ali kada pojačate tek toliko da čujete svaki element pjesme zasebno, možete razumjeti pokoju poruku koja stoji iza napomene.  Treća, "Ima ih" je socijalno angažirana pjesma koja isto tako kroz satiru govori o percepciji imigranata od strane domaćih glava. S glazbene strane Rundek Cargo Trio zna koja glazbena nota odgovara kojoj tematici i najočitiji primjer je upravo ova skladba.  Ako ste ikada čuli(a vjerojatno jeste) verziju "Ay Carmele" koju je Rundek nešto češće izvodio dok je bio s Orkestrom, znat ćete o čemu je ovdje riječ. Slijede sanjiva "Clouds", okosnica pozitive i ljubavi na albumu "Vidova"(posvećena Rundekovom sinu) i zatim prvi singl albuma, "Don Juan". Prelijepo je čuti i spoznati kako se i dalje s par jednostavnih akorada i nekoliko reklo bi se, uvježbanih glazbenih elemenata i dalje može napraviti ovakva svježa pjesma. Ako tome još dodate liričnost koju Rundek već odavno dovodi do prostranstava koje se rijetko koji tekstopisac u popularnoj glazbi može pohvaliti da je vidio ili da će ikada vidjeti(nevažno bili oni amaterski ili profesionalni), sve ostalo postaje nešto manje važno.

Većina će vjerojatno prvu pozornost dati prvim trima pjesama i "Don Juanu", ali ako pomislite da su ostale tu da popune prostor između, na svoju ćete štetu pogriješiti. Kao što je bilo rečeno prije, Mostovi su ponajprije album otkrivanja, pa ćete tako u jednom trenutku otkriti još jedan mali tekstualni dragulj u pjesmi "Mijenjamo mjesto" ili u skladbi "Mostovi" u kojoj je lijepo opisano na koji način ljubav između dvije osobe može utjecati na ljude koji su njom okruženi, ali nisu dio nje.

Rundek Cargo Trio je jedan od kvalitetnijih trenutnih glazbenih sastava u Hrvatskoj i može se razumjeti ako se nekome ne sviđa glazbeni žanr koji prebiva na ovom albumu, ali nitko ne može poreći kvalitetu koju ovih 11 pjesama posjeduje. Minimalizam koji u sebi sadrži više toga nego što je prosječna većina u stanju zagrabiti svojim mnogobrojnim rukama.

Prvu prilika da saznate kako "Mostovi" zvuče uživo imati će te na koncertima koji će se u Zagrebu održiti u četvrtak, 18.06. u Tvornici kulture te u Šibeniku 19.06. u tvrđavi Sv. Mihovila.

Popis pjesama:

  1. Džaba*
  2. Midnight Calypso*
  3. Ima ih*
  4. Clouds
  5. Vidova*
  6. Don Juan*
  7. Mostovi
  8. Indijska
  9. Mijenjamo mjesto*
  10. Vitamini
  11. Ne zaboravi me

*Top pjesme