Intervju sa Generalom Woo

Intervju sa Generalom Woo

Ususret koncertu kojeg će održati u Vintage Industrial Baru 07. svibnja, u sklopu aktualne turneje „Pad Sistema“, popričali smo sa dugogodišnjim predvodnikom rap scene u Hrvatskoj - General Woo-om.

Prvo malo povijesti. Kako si započeo svoju karijeru? Konkretnije, ako možeš reći o razdoblju prije uspjeha s Tram 11.

General Woo: U principu, s repanjem i s ostalim povezanim stvarima sam počeo devedesetih, točnije devedeset i treće. Godinu dana kasnije sam imao svoju prvu grupu, Chord Busters, koju su činili većinom ljudi iz Dubrave. Tada je bio izašao i prvi demo, u isto vrijeme kada su i Young Lordzi ( Target, Shot i još par ljudi) snimali i trebali potpisati za Croatia Records. Ubrzo su se i oni i mi bili razišli, da bi nešto kasnije bio osnovan Tram 11. Između raspada Chord Bustersa i osnivanja Tram 11, imao sam razdoblje solo djelovanja. Kako smo se svi družili zajedno i snimali na istom mjestu, Target je gostovao na mom ep-u i tih par snimaka se zatim vrtjelo u sklopu Blackouta na Stojedinici. Tada sve više-manje kreće kada Frx odlučuje da se napravi Blackout Project i Targetovim i mojim demom, Verbalator, koji je počeo cirkulirati po radio postajama i među ljudima. Onda smo praktički Frxa nagovarali da snimamo na jedan beat, na koji su kasnije i bili snimljeni „Hrvatski Velikani“. Od tuda je sve krenulo i ostalo je povijest.

Novi album ti se zove Pad Sistema. Da li je naziv posveta Tram 11 pošto ste na albumu Čovječe ne ljuti se imali pjesmu istog naziva?

General Woo: Ta pjesma je zapravo moja prva pjesma koju sam imao, nastala je još krajem devedeset i četvrte. Prvi tekst i pjesma koju sam baš išao snimati. Tu prvotnu demo verziju niti nije čulo puno ljudi, ako njih stotinjak u to vrijeme. Baš je bio demo, nije se vrtilo niti na radiju, niti igdje drugdje. Kasnije smo ju onda ponovno snimili za album i taj naslov me je nekako obilježio i imao je smisla tada, pa i danas. Sukladno s time nekako mi je najviše smisla imalo dati ploči upravo taj naziv, radi opće situacije, a i te poveznice koja me veže.

Čitao sam da je album tematski podijeljen u dvije cjeline. Ako možeš reći nešto više o tome.

General Woo: Prvi cd tematski više naginje na društvenu kritiku i ostale srodne teme. Drugi cd koji iako ima nekih pjesama koje bi mogle biti i na prvom, više sadrži pjesme koje su rasterećene od tih, nazovimo ih, teških ili ozbiljnih tema. Više pričam o hip-hopu općenito. Najvažnije mi je da je to ispalo onako kako sam si bio zamislio.

Kada smo kod tema pjesama. Da li ih doziraš kada radiš album? Ako pogledamo svjetsku mainstream hip-hop scenu, ona često zna previše zapeti u isforsiranoj hedonističkoj tematici dok s druge strane, underground nekako više naginje ozbiljnijoj strani.

General Woo: U rapu je svaka tema dobra ako ju se dobro prezentira, nevažno da li je zezancija ili si mrtav ozbiljan. Sve ovisi o trenutnoj situaciji, o tome što je ljudima važno i za što na kraju krajeva imaju inspiraciju. Od početka hip-hopa, još od spoken worda pa do devedesetih su prednjačile te ozbiljne teme, da bi se onda pojavio gangsta rap i ostali pravci. U početku su to bile dobre spike, to je bila prezentacija ljudi koji žive tako i koju su bili okruženi takvim stvarima, od kurvi do droga. Stvar je što sve doživi svoju točku zasićenja, pa se dogodi pad kvalitete koji je neovisan o tematici. Ako trenutno prolazi biti gangster, onda su svi takvi u tom trenutku. Najbolje je pogledati SAD i West Coast devedesetih. Imao si par ljudi koji su bili face i inovatori, a ostalih tisuću su tapkali za njima i iskorištavali teme na najgori način. I kod nas se dešava ista stvar sa reperima koji nešto što je funkcioniralo  dovedu do govnarije.

 

Kako je tekao kreativni proces stvaranja albuma?

General Woo: Nikada se ne forsiram pisati pjesme. Rađe neću ništa napisati dva mjeseca nego se siliti da moram nešto napraviti. Stvar je da čovjek nikada ne smije biti van forme u onome što radi, bila to glazba ili nešto skroz drugo. Dosta je teško bilo pratiti prethodni album, Verbalni delikt(2011.), gdje sam prošao mnoge teme. S Padom sistema sam htio posegnuti dublje u te neke posebne teme o kojima sam na prijašnjem albumu pričao samo općenito. U jednom sam trenutku shvatio da imam previše pjesama, a ne radim na onom principu da napravim 30 pjesama i onda izaberem one koje bi kao trebale biti najbolje. Osobno mi je to gubljenje vremena, dok je drugima možda proces stvaranja. Ja bih bio više zbunjen kada bih morao birati pjesme jer svaka pjesma koja se napravi i ostane živa znači da je dobra. Isto tako nemam onaj pop način rada gdje se pjesme naštancaju i onda jedne odu na prvi album, druge se ostave za sljedeći itd. Na kraju svega je bilo odlučeno da bude dupli album.

Primijetio sam da u svakoj recenziji tvojih albuma bude spomenuto da taj trenutni album je tvoj najzreliji uradak. Što misliš o tome?

General Woo: Teško mi je to komentirati, čak se niti ne bih složio s time. Konkretno što se tiče Verbalnog delikta i Pada sistema da, smatram ih svojim najzrelijim uradcima, ali recimo za album Krv nije voda(2006.) smatram da je produkcijski mogao biti bolje napravljen. Par pjesama sam bio i izbacio sa njega i jednostavno mu nedostaje te moje tvrdoće. S Neredom sam napravio Baš je lijep ovaj svijet(2005.) i taj album je dobar. Na kraju imamo i Takozvani(2002.), moj prvi solo album koji je napravljen u toj nekoj fazi divljanja. Taj mi je album zapravo postao jako drag jer je ispao kao odličan album za tulume, vožnju autom itd. Tekstualno sam se s njim bio maknuo od prijašnjeg rada i tada mi se to činilo kao dobra stvar za napraviti, sada to ne bih nikada ponovio(smijeh). Za njega ne bih rekao da je u tom trenutku bio moj najzreliji rad, ponajprije tekstualno pošto teme to jednostavno nisu dozvoljavale. Ali to je ono što smo prije pričali, ako ti u danom trenutku možeš kvalitetno isprezentirati temu, nebitno je kakva je.  S Verbalnim deliktom sam se vratio temama koje sam obrađivao s Tram 11, predstavio na drugačiji način i za njega smatram da mi je tada bio najzreliji uradak. Mnoge je taj album šokirao i iznenadio, pošto je bio izašao nakon nekoliko godina studijske pauze. Malo je ljudi znalo što se događa i kada je album službeno izašao, praktički sam sve ulovio nespremne i reakcija na album je bila odlična. Sve se poklopilo, od tematike pa do samog trenutka i taj je album jednostavno trebao izaći. Zapravo sam kasnije i ja bio iznenađen kada su došle prve reakcije, nisam očekivao toliko pozitivne kritike.

Što misliš o novoj generaciji repera koja dolazi? Recimo, nedavno je svoj prvi album izdala Sassja koji je pokupio jako pozitivne kritike.

General Woo: Ona nije čisti rap, ima tu i primjese reggaea, duba itd., ali odlična je i podržavam to jer nije glupost i komercijala. I tekstualno i glazbeno je na mjestu i takve stvari su potrebne. Isto tako ima i dosta mladih koji izvode baš rap koje još više podržavam čisto iz razloga jer je baš to, čisti rap. Na rap sceni se događaju stvari i nešto će morati isplivati kad-tad u mainstream što će biti nadprosječne kvalitete. Uvijek će biti onih prolaznih stvari koje su u modi kratko vrijeme i u jednom će trenutku doći netko tko će sve to razbiti, stalno je tako. Bitno je da klinci rade, proizvode svoje pjesme. Neovisno o glazbenom žanru, treba postojati onih par koji stvarno razumiju glazbu i oko kojih se vrti ostatak. Onih par koji ne idu za onime što je pomodno i nisu jazavci. Njihovo nepostojanje bi bilo smrt za scenu.

Što misliš o trenutnim mogućnostima za mlade repere u Hrvatskoj?

General Woo: Rap je takav da za njega moraš imati određeno znanje i oni koji ga posjeduju prije će nešto napraviti u dugotrajnom smislu, nešto što valja. Takvi pojedinci će se snaći i uspjeti neovisno o uvjetima i mogućnostima. Normalno da je nužno da pređu iz te demo faze u nešto konkretno i tu svoju ulogu igraju te mogućnosti, da im olakša taj prijelaz. Prilika je ovdje da te ljudi čuju i da nakon toga mi koji jesmo na sceni pomognemo, poguramo, stvorimo hype oko toga itd., ali ti prvi moraš sebe dokazati i biti ustrajan, tj. moraš raditi, moraš se pojavljivati, biti aktivan i na kraju svega imati dobru glazbu.

Nadolazeći koncert u Vintageu bit će karakterističan jer ćeš osim dj-a imati i podršku bas gitare, bubnjeva i saksofona. Kako je došlo do te ideje da koncert bude na takav način koncipiran?

General Woo: Ovo mi je prvi takav koncert i to sam htio napraviti već duže vrijeme. Tu su mi uvijek Rootsi bili uzor. Stvar je u tome da u Hrvatskoj nemaš previše bubnjara koji će znati svirati ritam potreban za rap. Većina ih svira rock glazbu i ne shvaćaju da ti s bubnjevima moraš držati repetitivni groove po pet minuta. Drugačija je forma i koncepcija bubnjeva u jednom i u drugom žanru. Zbog toga sam odustao od te ideje još prije deset godina, ali mi se sada pružila mogućnost da to realiziram.

 

Da li si prilagođavao aranžmane pjesama za takav instrumentalni koncept?

General Woo: To je također jedan od razloga zašto sam prolongirao tu ideju, a sami aranžmani nisu uopće mijenjani. Slušao sam druge repere koju su to radili i ne sviđa mi se kada moram čekati da počne repati kako bih ja shvatio o kojoj se pjesmi radi pošto glazba nije ista. Često se zna dogoditi da jedan instrument pojede cijeli groove i onda sama pjesma izgubi svoj smisao. Sada mi se pružila prilika jer Dirty Hairy osim što je u hip-hop vodama je i dobar poznavatelj ostale glazbe, svira nekoliko instrumenata, a uz to je i strastveni kolekcionar ploča. Tako osim što zahvaljujući njemu imam odlične sampleove na svojim beatovima, našao je i adekvatne ljude koji inače sviraju funk glazbu i koji bi mogli odigrati te uloge. Kada sam pričao s njim, rekao sam da bi volio da imamo bend, ali da ne izlazimo iz same esencije hip-hopa. Dakle dj-i, gramofoni i MC. Cilj nam je bio uklopiti sve te instrumente tome. Drugim riječima nisam htio da se dogodi da se glazba prilagodi novim instrumentima, nego da se instrumenti prilagode već postojećoj glazbi. Koncept nam je da većina toga krene sa gramofona gdje se zatim ubace bubnjevi, bas i saksofon. Beatove smo editirali na način da smo maknuli bas dijelove kako bi on bio odsviran uživo i neki sampleovi su maknuti kako bi bili odsvirani od strane saksofoniste. Dobio sam točno fuziju koju sam htio, u kojoj će slušatelj znati kada recimo krene „Ja sam ulica“ da je to ta pjesma.

Za kraj, koji su ti budući planovi?

General Woo: Sada nam je taj koncert u Vintageu, nakon toga slijedi koncert u Čakovcu, zatim par festivala i onda koncerti po susjednim državama. Osim toga planiram snimiti još 3-4 spota do jeseni kako bih maksimalno iskoristio album. Za sve ostalo ćemo vidjeti.

Eto, to je to. Hvala ti na razgovoru.

General Woo: Hvala tebi.