Nightwish u Amsterdamu - koncertno iskustvo kakvo Zagreb može sanjati
foto: Nightwish, credit: Andreas Terlaak

Nightwish u Amsterdamu - koncertno iskustvo kakvo Zagreb može sanjati

Više od dvadeset godina prošlo je otkako je Tuomas Holopainen u jednom malom finskom selu pokucao Tarji Turunen na vrata i postavio sudbonosno pitanje.

Idilična priča s vremenom je prošla kroz mnoštvo uspona i padova, a ove koncertne sezone snažnija je nego ikad – Nightwish slavi dvadesetu godišnjicu postojanja velikom svjetskom “Decades” turnejom na kojoj izvode zanimljiv presjek najvećih hitova karijere u najvećim arenama koje su redovito ispunjene do posljednjeg mjesta.

Kako i zašto Amsterdam – odluka je bila prilično jednostavna uz dva presudna faktora. Prvi je “print-at-home” opcija ulaznice na Eventimu, a drugi je najpovoljnija avionska karta iz Zagreba, u usporedbi s drugim svjetskim metropolama. Posljednji put viđeni uživo – 2009. u Zagrebu. Očekivanja – nema ih, ali sigurno je da ne može gore od Anette.

Premda isprva posjet koncertu planiran da bude isključivo turističke prirode, stvari su se naglo preokrenule nakon usputnog traženja intervjua s mastermindom benda Tuomasom Holopainenom, koji je mailom mjesec dana unaprijed dogovoren u ravno pet minuta. Bez ikakvih komplikacija, bez kenjkanja umišljenih veličina, na što se često nailazi kod domaćih, sebi jako bitnih, domaćih kvazi rock bendova s fiktivnom publikom. Ipak se radi o jednom od najvećih svjetskih metal bendova. Oni nekako uvijek nađu vremena, o čemu ćete više moći pročitati uskoro.

 

Nightwishfoto: Nightwish, credit: Andreas Terlaak

Ako niste do sada, možda bolje da se ne odvažite na odlaske na koncerte u mjesta kao što je amsterdamski Ziggo Dome. Koncertna dvorana kapaciteta nešto većeg od zagrebačke Arene. Samo ćete pasti u depresiju zbog razlike u uvjetima u kakvima svakodnevno uživaju ljubitelji glazbe oko tisuću I po’ kilometara sjevernije od Doma sportova. Od čistoće, infrastrukture, popratnih sadržaja, savršenih akustičkih rješenja dvorane pa do gastronomske ponude ili logističkih rješenja. Sve je podređeno vrhunskom korisničkom iskustvu. Da se osjećaš kao čovjek. Čak i ako briješ na zdravo, možeš kupiti razne vrste svježe cijeđenih sokova, i sve je čisto, nema razloga da ti se išta gadi kao pivo u zagrebačkoj Areni ili Domu sportova. Veliki točeni Heineken je oko 35 kn i nema čekanja u redovima, premda je Dvorana do posljednjeg mjesta ispunjena. Oni mistični točionici kakve nam posljednjih nekoliko godina obećaju - tamo su stvarnost. Novac se mijenja za posebne tokene kojima se kupuje hrana i piće, a punktova i automata po cijeloj dvorani ima više nego dovoljno. Gledaš i ne vjeruješ. Tvornica jest nedavno išla u rekonstrukciju, zašto se nije realizirao barem dio sličnih sadržaja i funkcionalnih rješenja?

 

foto: Nightwish, credit: Andreas Terlaak

Mnogo pogodnosti i zanimljivosti bit će namjerno izostavljeno u tekstu, jer bi se mogao dogoditi “predobro da bi bilo istinito” efekt. Za više informacija o fascinantnom mjestu posjetite službenu web stranicu dvorane Ziggo Dome, a čekirajte i hotel Jaz koji je odmah pored. Izgrađen za ljubitelje glazbe, koncertne turiste. Autoricu teksta ostavio bez teksta. 

Najveći su se fanovi od ranog jutra počeli okupljati pred dvoranom, s obzirom na hladnoću koja je grizla sve pred sobom, ne znam kako su uspjeli dočekati otvaranje vrata, no pola sata prije samog otvaranja ispred dvorane nastao je veliki, veliki red. Za vrijeme nastupa predgrupe Beast In Black – kapacitet 90% popunjen. Kako to? Kako to? Kako to?

Možda ekipa iz Nizozemske još uvijek prati nove trendove u metal glazbi, ali za mene, čije su uši ove koncertne sezone inficirane isključivo domaćim hip hopom i trapom, finski Beast In Black je pravo otkriće. Samouvjereni i neizmjerno svjesni prilike za predstavljanje svog rada široj publici, pomno su isplanirali nastup, shvatili su ga vrlo ozbiljno i na pozornici ostavili posljednji atom snage. Ritmički izuzetno korektni, energični uz mnogo melodioznosti, na trenutke su dobili jednako snažne ovacije kao glavne zvijezde večeri. Vokalist Yannis Papadopoulos jedan je vjerojatno od najboljih muških glasova na aktualnoj metal sceni. Izuzetno čvrst falset uz lakoću prelaska između različitih laga izaziva divljenje. Savjet za pretraživanje njihova imena na Youtubeu.

 

foto: Nightwish, credit: Andreas Terlaak

U sekundu točni, uz prigodno odbrojavanje u maniri velikih zvijezda i šaljivu zamolbu za isključenje mobilnih uređaja kročili su na pozornicu jači nego ikad. Zapravo, nije da znam kako je sve zvučalo uživo s Tarjom, no kemija u bendu na puno je višoj razini od one prije deset godina u Zagrebu. Deset godina, zar je toliko prošlo? Floor Jansen, domaća je cura, zbog čega je posebno bila dobro raspoložena, trabunjala je nešto uzbudljivo na nizozemskom na što je publika naprosto odvalila. Čistoća i kvaliteta zvuka uz poprilično visoku glasnoću bila je garancija dobrog koncertnog doživljaja podebljanog mnoštvom pirotehnike i zanimljivih video projekcija na masivnom ekranu koji su naveliko pojačali intenzitet doživljaja njihovih uspješnica. Unatoč svojevrsnoj best-of setlisti, publika je nekako najviše odvalila na hitove s posljednja dva studijska albuma. I da, zbog masivnih orkestracija zvuče mnogo bogatije i uvjerljivije od sirovog i klimavog pokušaja finskog metala devedesetih. Pjesma „The Carpenter” koja se uistinu rijetko, gotovo nikada do sada nije našla na njihovom koncertnom repertoaru zvuči pomalo tragikomično, što zbog sadržaja, što zbog prilično nespretno izvedene početničke skladateljske forme. No, maestro Tuomas Holopainen, s godinama je ispunio sav svoj potencijal, stoga je i umjetnička kvaliteta naglo porasla, no pjesme kao „10th Man Down”, „Gethsemane” ili „The Kinslayer” udaraju najjače, dok „Devil & The Deep Dark Ocean” dovodi koncert do vatrenog vrhunca. Floor Jansen vrhunska je vokalistica, impresivnih mogućnosti, pravilnog balansiranja i fraziranja. Karizmatična je pojava koja, ruku na srce, možda i nije najbolja na svijetu, ali osmijehom osvaja na prvu. Dodatno nabrijati stvari s malo dramskog soprana ne bi škodilo. Zato je vokal Marka Hietale u jednakoj formi, prepoznatljiva boja i jedinstven karakter koji nikog ne mogu ostaviti ravnodušnim. Mali Emppu sa svojom gitarom i dalje trčkara po pozornici dok se najnoviji član benda, bubnjar *ček da proguglam guglam ime* Kai Hahto na izuzetno visokoj razini. Multiinstrumentalist Troy Donockley također je s vremenom osvojio srca publike koja je solaže na fruli, gajdama I ostalim razno raznim instrumentima nagradila iznimnim aplauzom.

foto: Nightwish, credit: Andreas Terlaak

Maestralna djela “The Greatest Show On Earth” i “Ghost Love Score” finalizirali su dvosatni glazbeno-scenski symphonic metal program.

I sve je bilo baš onako kako i treba biti. I bolje od toga. Nightwish ide dalje. Tehnologija ide dalje. I da imamo koncertnu dvoranu kao Ziggo Dome, koja bi je publika punila svake večeri? Možda smo okej i bez najnaprednije tehnologije i mogućnosti kupnje deset vrsta čepića za uši za sigurnije koncertno iskustvo, no malo više ljudskosti u detaljima i korisničkom pristupu nam izuzetno nedostaje.