Music Awards Ceremony – spašavaju li cajke rock'n'roll i što se to sinoć dogodilo u Beogradu?
foto: MAC, credit: Sky Music

Music Awards Ceremony – spašavaju li cajke rock'n'roll i što se to sinoć dogodilo u Beogradu?

U doba kada nešto u svijetu umre, u regionu spektakularno oživi.

Spektakularne dodjele MTV-evih nagrada VMA i EMA polako, ali sigurno stvar su prošlosti. Još su uvijek prisutne na „sceni“, no daleko su od sjaja, veličine i utjecaja na svjetskog glazbenoj sceni kao na početku novog milenija. Nastupe koji su se pripremali mjesecima, u sebi sadržavali ili ekstremnu dozu kiča ili šokantan faktor iznenađenja koji se još i dan danas prepričava publika je s nestrpljenjem iščekivala pred malim ekranima.

Sinoć se sličnu stvar pokušalo postići na regionalnoj razini, spektakularnom produkcijom događaja nazvanog Music Awards Ceremony, ili skraćeno MAC. Kozmetički gigant ne stoji kao sponzor skraćenice, ali stoji najveća regionalna glazbena produkcija SkyMusic u suradnji s tehnološki sve većim gigantom, od kojeg se i Appleu diže kosa na glavi, Huaweijem. Ovo nije sponzorirana reklama, ali je važno spomenuti zbog tehnološke razine čitavog događaja.

I sve je uistinu izgledalo fenomenalno – od ogromne pozornice do crvenog (crnog) tepiha, streaminga koji je radio savršeno i voditelja koji su bili iznenađujuće fantastično sinkronizirani za ove prostore (velike pohvale izuzetno simpatičnoj Idi Prester). Uistinu je sve bilo svjetski.

No, osim vrhunske produkcije i najvećeg showbizz tuluma u regionu, nekoliko je zanimljivih glazbeno-kulturnih činjenica te večeri isplovilo na površinu.

 

Jesmo li se sada napokon pomirili s cajkama?

Dolazak radijske postaje posvećene turbo folk glazbi izazvalo je poprilično zgražanje javnosti. Jer Hrvati su si oduvijek fini, pa tako dok su najveće turbo folk zvijezde punile klubove pa čak i arene, s produkcijom na razini sinoćnje (sjećamo se produkcije koju  je najveći heavy metalac Aca Lukas doveo u Arenu Zagreb), ti isti glazbenici „upitne kvalitete sadržaja i morala“ nisu mogli niti prismrditi domaćim mainstream medijima. I godinama je bilo tako, u potpunosti neopravdano, ali javna je tajna oduvijek bila da jedna Jelena Karleuša nije mogla niti prismrditi najpoznatijim domaćim showbizz magazinima, a kamoli informativnim emisijama. Ta je ista Jelena Karleuša svojim nedavnim skandalom zasjenila čak i gospodina savršenog te postala glavna tema svih hrvatskih medija, pa čak i najgledanijih i najrelevantnijih informativnih emisija. Bio je to trenutak kada su domaći mediji shvatili da su i „cajke“ ljudi i to izuzetno klikani i popularni ljudi u kulturnoj Hrvatskoj te su sada ravnopravni stanovnici žutila zajedno s lokalnim estradnjacima. No, usprkos razmjerima skandala, cajke se za svoje mjesto pod suncem polako, elegantno i sigurno bore već unazad nekoliko mjeseci, a emitiranjem MAC-a na jednoj od najgledanijih hrvatskih televizijskih kanala sada su službeno i to u najboljem mogućem svjetlu završili i na malim ekranima oduševljene hrvatske publike. Oni zgroženi vjerojatno više niti gledaju televiziju, jer to odavno nije kul, tako da je sve pod kontrolom. Sada napokon Marija Šerifović u miru može promovirati svoj koncert u Ciboni, a Željko Joksimović svoja dva koncerta u Areni.

 

Što se događa s rock'n'rollom, je li napokon umro ili će ga cajke spasiti?

I kada bi se očekivalo da su rokeri ti koji mogu produkcijske mogućnosti svjetske razine iskoristiti u svoju korist, oni među cajkama ispadnu totalni lejmeri, usprkos činjenici da su Letu Štuke za svoj nastup odlučili izvesti pjesmu „Supermarket“, svojevrsni znak protesta svemu što ih okružuje. Upravo ih je blještavilo okruženja pojelo, buntovni autsajderi nisu bili dovoljno snažni i upečatljivi da publici uvjerljivo ukažu na određenu moguću problematiku koja se krije iza blještavila skupih bodljastih cipela. Umire li rock'n'roll? Sinoćnja loša parada regionalnih rock'n'roll fosila upravo tome ide u korist dok su cajke dovoljno fer i open-minded da ugoste najžešći žanr, odaju mu počast i dokažu da su ipak sada oni puno žešći od njih. „Rock glazba nije na umoru, a dok se rock glazbi nešto dogodi, onda će oživjeti na sljedećem MAC-u“ – izjavio je Massimo Savić uoči dodjele nagrade za Najbolju rock numeru. Ha-ha.

 

Nipplepeople osvojili MAC!

Jedno od najljepših iznenađenja večeri jest činjenica da su Nipplepeople dobili MAC u kategoriji Alternativne/elektro pop numere prema glasovima publike za pjesmu „Nikada“. Poprilično iznenađujuće, budući da su bili nominirani u istoj kategoriji s Sarom Jo, Irie Fm i Dubiozom kolektiv. Bravo Nipplepeople. Također, važno je napomenuti kako je i Exit festival osvojio nagradu za Poseban doprinos za afirmiranje glazbe u regiji.

 

Parada autotunea i playbacka

Većina nastupa bila je scenski isplanirana uistinu na visokoj razini, no upravo je zbog toga (ne)kvaliteta određenih glazbenika došla do izražaja. Velika pozornica, zahtjevnija koreografija – ipak zahtjeva određenu dozu profesionalnosti i karakter svjetske razine, što mnogima nije pošlo za rukom. Autotune se naprosto silovao, a mnogi su glazbenici pjevali na playback, uključujući i Tonyja Cetinskog, što i nije trebao biti slučaj. Oni koji su se odlučili uživo predstaviti svoje glasovne mogućnosti zvučali su poprilično falš, vjerojatno iz određenih tehničkih razloga jer su se svi borili s bubicama u uhu.  No, oni koji su se odlučili za takav pothvat stoički su se izborili – Petar Grašo, Sergej Ćetković, Massimo i Marija Šerifović uistinu su dali sve od sebe i zadržali maksimalnu profesionalnost.

 

 

Najbolji performans?

Diva je sinoć postala još veća diva. Jelena Karleuša svoj je performans temeljila na nedavnoj aferi, na pozornici je uistinu dala sve od sebe da bi nastup djelovao uvjerljivo i energično, na razini svjetskih glazbenih zvijezda. To što je pjesma upitne glazbene kvalitete u takvim trenutcima nije bitno, bitan je efekt spektakla, ali i šoka uvodnog videa. Nije joj bilo i nema joj ravne.

 

Trenuci susramlja?

Zanimljivo je bilo i gledati Cetinskog kako se u stilu Kanyea Westa s kulerskim naočalama spušta na pozornicu, Natašu Bekvalac koja je htjela napraviti spektakl veći od Karleuše razapevši čovjeka na križ, Željko Joksimović na playback, Rastu i prijatelje na platformi, ali i čike Hausera, zlatnog dečka nagrađenog zlatnom nagradom, koji je duhovno obnovljen duhovnim govorom djeci i Beograđankama #istaknuo što je kvalitetna glazba i buntovnički svima #ukazao ispravan put. No, nastup je bio zaista izvrstan, vanserijski i nadrealni, kao i uvijek - više gudala, manje govora. 

 

Raznolikost programa uz razinu sinoćnje produkcije ponovno su ujedinili regiju, izbrisali žanrovske granice i uistinu napravili spektakl dosad neviđen na ovim prostorima. I zato drage cajke, još jednom od srca vam želim dobrodošlicu u Hrvatsku, a MAC sljedeće godine neka nadmaši samog sebe.