Tri zanimljiva povijesna dragulja Muzičkog Biennala Zagreb

Tri zanimljiva povijesna dragulja Muzičkog Biennala Zagreb

Međunarodni festival suvremene glazbe, Muzički Biennale Zagreb, ponovno budi dane najveće slave. Novo izdanje je pred nama, a službeni će program trajati od 6. do 13. travnja na raznim lokacijama u Zagrebu.

Pored suvremenika klasične glazbe, na Biennalu su nastupili i mnogobrojni zanimljivi umjetnici alternativne glazbe od kojih su neki na festival došli kao mlade zvijezde u usponu, a neki na samom vrhuncu slave. Budući da se radi o osamdesetima, danas je malo materijala dostupno na internetu, no prekopali smo YouTube i ostala prostranstva ovog medija te pronašli zanimljive trenutke, snimke nastupa i priče koje se navodno kriju iza njih, a danas su ušle u svojevrsnu legendu.

 

Rokeri i alternativci na Biennaleu

1981. u program Biennalea ušla je rock glazba. Na velikom festivalskom finalu te godine kao headlineri nastupili su Classix Nouveaux i Gang Of Four uz domaća pojačanja, bendove Električni orgazam, Laboratorija zvuka, Haustor i Šarlo akrobata.

 

 

Laibach i Tito

1983. upravo se na ovom festivalu dogodio veliki skandal koji je obilježio karijeru danas svjetski poznatog Laibacha. Tijekom nastupa emitirani su govori Josipa Broza Tita uz simultano prikazivanje pornografskog filma. Koncert je prekinula policija, a umjetnički direktor festivala Igor Kuljerić, tvrdi Wikipedia, doživio je živčani slom i pobjegao na otok Silbu.

Te su godine organizatori Muzičkog biennala Zagreb primijenili znatno liberalniju metodu pri selekciji gostiju, tako da su čak dvije večeri posvećene imenima koja dolaze iz rock miljea. Tako su 22. travnja u dvorani RANS Moša Pijade (današnji Boogaloo) nastupili Trobecove krušne peći, Gustaf i njegovi dobri duhovi (aha, Gustafi su nekad bili glazbena avangarda!), Pingvinovo potpalublje te Katarina II (koja je nedugo potom prekrštena u danas kultno, mada precijenjeno ime EKV – pozdrav Dragašu), dok je iduća večer rezervirana za bitno avangardnija imena – londonske eksperimental/industrial sastave Last Few Days i 23 Skidoo, i, pogađate; Laibach. Iako je ova trojka dan ranije bez problema održala zajednički koncert u slovenskom gradiću Šentvidu, na Biennalu je nešto očito moralo poći po zlu.

Iako je ova trojka dan ranije bez problema održala zajednički koncert u slovenskom gradiću Šentvidu, na Biennalu je nešto očito moralo poći po zlu. Laibach je izašao na scenu u 21 sat, u nelagodnom ambijentu zamračene dvorane kojom je odjekivao nasnimljeni pseći lavež. Tijekom nastupa su na platnu iznad pozornice usporedno prikazivana dva filma – agitpropovski uradak pod nazivom Revolucija još traje, te neimenovani pornić s krupnim planovima kuraca, pički i srodnih organa. U svakom slučaju, preklapanje vagina i penisa s kadrovima Titovih govora nije moglo proći nezapaženo od strane u publici infiltriranih doušnika. Negdje oko ponoći u dvorani je isključeno napajanje strujom, no tri sastava su se snašla koristeći akustične instrumente poput truba i bubnjeva te snimke s magnetofona pogonjenih baterijama. Kada je policija (uz prisutnost vojnih agenata) konačno prekinula zajednički session Laibacha, Last Few Daysa i 23 Skidoo, bilo je već skoro četiri sata ujutro. - navodi izvor.

 

John Cage - bizarni bunt za pamćenje

Jedna od najvećih zvijezda drugog izdanja Biennala 1963. bio je John Cage. Prije samog nastupa utemeljitelj festivala, Milko Kelemen, navodno je dobio prijetnje od lokalnih vlasti da će bilo kakve iznenadne radnje na pozornici, pa čak i puzanje ispod klavira, izazvati zabranjivanje festivala. Kelemen je informaciju odmah prenio Cageu, zamolio ga je da obeća da se neće zavući ispod klavira. On se složio s tim, no kada je performans počeo, učinio je suprotno. To je izazvalo oduševljenje publike, Cage je nagrađen velikim aplauzom.