Koncerti

Laibach - Ljubav s okusom apokalipse u Tvornici kulture

photo: Laibach, credit: Filip Bušić

Laibach - Ljubav s okusom apokalipse u Tvornici kulture

Petak navečer u kišnom Zagrebu bio je rezerviran za još jedan susret zagrebačke publike s kultnim slovenskim Laibachom. Kao i svaki do sada, bio je to susret za pamćenje jer koncert Laibacha u gledatelju može izazvati svakakve osjećaje osim ravnodušnosti.

Laibach se u Zagrebu zaustavio u sklopu velike europske turneje “Love Is Still Alive” kojom promoviraju istoimeni EP. Kao što je i inače slučaj s Laibachom, iza ovog EP-a krije se pomno osmišljeni koncept. Bend (ili možemo radije reći umjetnički kolektiv) koji je tijekom svojih četrdesetak godina postojanja od svojih začetaka kao pivotalni dio umjetničkog pokreta Neue Slowenische Kunst (NSK) pa do danas namjerno ili slučajno uvrijedio sve i svakoga, bio proglašavan radikalnim ljevičarima, desničarima i svime između, okušao se i eksperimentirao s gotovo svim glazbenim žanrovima, ovog puta ispričao je priču o ljubavi i nadi. Poruke nade i ljubavi do publike stižu kroz priču o posljednjim ljudima koji nakon uništenja Zemlje i Mjeseca sa zadnjim tračcima nade u svoje spasenje jure na Mars sa željom da postane njihov novi dom. Kroz ovaj postapokaliptični scenarij Laibach naglašava da dok god je ljubav živa, postoji i nada, evocirajući poruku Leonarda Cohena: “Love is the only engine of survival”.

Laibach-©-Filip-Bušić-April 14, 2023-0B5A4756

Zagrebački koncert Laibacha pred gotovo ispunjenom Tvornicom kulture započeo je upravo tim svemirskim putovanjem te je u prvom dijelu koncerta izveden cijeli EP. Laibach, predvođen intrigantim frontmenom Milanom Frasom (kojeg većinu prvog dijela koncerta nije niti bilo na pozornici), lansirao nas je u svemir ambijentalno-elektronskom glazbom praćenom impresivnim video projekcijama koje su Tvornicu na nekoliko trenutaka pretvorile u sazviježđe. Uslijedila je ne toliko tipična (no, što je uopće tipično za Laibach) pauza od petnaest minuta nakon koje se bend vratio na pozornicu te je započeo drugi dio koncerta potpuno različitog karaktera od prvog u kojem smo se ugodno uljluljškali u optimistično putovanje zvijezdama.

Laibach-©-Filip-Bušić-April 14, 2023-0B5A4646

Drugi dio koncerta nosio je sve ono što publika inače veže za Laibach, oštar, prijeteći, direktan zvuk besprijekornog benda pod “zapovjedničkom palicom” Milanovog specifičnog glasa i upotpunjenog impresivnim video projekcijama koje na pojedinim pjesmama izlaze iz okvira pozornice, šire se po cijeloj dvorani što publiku dodatno zadržava u “kapsuli” trenutka. Drugi dio koncerta započeo je s “Ordnung und Disziplin”, nastavio se s moćnom “Der Engel der Verzweiflung”, “Das Nachtlied”, “Als Geist” i “Gluck Auf”. Jedna za drugom publiku su mljele I rezale stvarajući atmosferu koju je teško opisati riječima, čak teško prenijeti i audio zapisima, za potpuno iskustvo potrebno ju je osjetiti uživo. Nakon “njemačkog” seta stigao je “slovenski” te je bend odsvirao “Lepo-Krasno”, “Smrt za smrt”, “Krvava gruda – plodna zemlja”, a regularni dio koncerta završio je s intenzivnom izvedbom “Ti, ki izzivaš” koja je publiku ostavila u iščekivanju za još!

Laibach-©-Filip-Bušić-April 14, 2023-0B5A4778

Prvi bis započeo je veličanstvenom obradom pjesme “The Future” legendarnog Leonarda Cohena koja je kod publike ostavila dugotrajni apokaliptični okus. Na bisu se ostatku benda ponovno pridružila i fantastična pjevačica zapanjujućih vokalnih sposobnosti, Marina Martensson, te je puni bend izveo obradu “Sympathy For The Devil” The Rolling Stonesa, a za vrijeme koje je projekcija na video zidu nimalo suptilno otkrivala tko je vrag o kojem Laibach pjeva (hint, predsjednik geografski najveće države na svijetu).

Drugi bis zaokružen je s “The Coming Race” tijekom koje su prikazivani kadrovi iz filma “Iron Sky – The Coming Race”(za koji je Laibach radio soundtrack), nastavka filma “Iron Sky” u čijem zapletu su nacisti nakon poraza u Drugom svjetskom ratu pobjegli na Mjesec gdje grade flotu s kojom 2018. godine planiraju osvojiti Zemlju. Bend je nakon “The Coming Race” još jednom otišao s pozornice, a među publikom je ostalo pitanje “hoće li ili neće li?”. I jesu. Na posljednjem povratku na binu izveli su “Getting Closer”, magičan ples kontrasta Milanovih i Marininih vokala.

Laibach-©-Filip-Bušić-April 14, 2023-0B5A4628

Laibach je još jednom ovacijama ispraćen s bine, a publika je u kišnu zagrebačku noć odšetala s neobjašnjivo slatkim osjećajem apokalipse. Svi oni koji ovog puta nisu uspjeli prisustvovati koncertu Laibacha priliku će imati već u listopadu kada nam kao i uvijek, pripremaju nešto potpuno drugačije...

 

Mirta Klarić
Mirta Klarić

Urednica odjela razvoja, produkcije i realizacije zabavnog sadrzaja