Specijal

Jazz je kul: Zvjezdan Ružić

photo: Zvjezdan Ružić, credit: Simone di Luca

Jazz je kul: Zvjezdan Ružić

U rubrici „Jazz je kul“ predstavljamo mlade jazz glazbenike čije će vas impresivno stvaralaštvo zasigurno zainteresirati za ovaj jedinstveni glazbeni žanr.

Nevjerojatan glazbenik. Impresivne umjetničke vizije. Jedinstven na ovim prostorima. On je Zvjezdan Ružić.

Šira javnost prošle ga je godine upoznala kao instrumentalnu pratnju Josipi Lisac u njezinoj izvedbi hrvatske himne, zbog čega su ih čitatelji Sound Report portala u velikoj anketi proglasili „Legendama 2020. godine“.

No, Zvjezdan je puno više od toga. Neiscrpan je izvor kreativnosti, skladatelj i pijanist kakav se rijetko viđa.

Tek su mu trideset i dvije, a u svojoj kolekciji već ima velik broj nagrada. S razlogom, jer svaki projekt koji dotakne pretvori u zlato, samo zato što se u svaku notu koju odsvira ili stvori u potpunosti uživi. Ništa ne prepušta slučaju, a stvara isključivo prema vlastitoj intuiciji i osjećaju. No, iza čistog odraza duše krije se velika tehnička perfekcija koju je godinama usavršavao. Diplomirao je jazz klavir na Kärntner Landeskonservatoriumu u Austriji, a pohađao je i mnogobrojne jazz seminare. Učio je od velikana svjetskog glasa, Emila Spanyija i Davida Gazarova. 

 

 

Do sada je objavio četiri studijska albuma. Publici se predstavio s „The Knightingale Cabaret“ i „Elfin Farewell“ te usput zaradio nekoliko Porina,  atreći ga je studijski album „Pandaland“ odveo na drugi kraj svijeta. Točnije u Kinu, jer se ovo djelo sastoji od obrada isključivo kineskih pjesama. Godinu prije objave sa svojim je sekstetom bio na turneji u ovoj zemlji i predstavio autorske skladbe s prva dva albuma, no za tamošnju je publiku pripremio jednu poslasticu – obradu dvije tradicionalne kineske skladbe. Dalekoistočna djela istražio je do posljednjeg detalja kako bi im se u potpunosti mogao posvetiti i udahnuti im novi, džezerski život. Na konačnom se proizvodu tako našlo sedam djela koja je uživo predstavio i u najstarijoj koncertnoj dvorani u Šangaju, što je iznimna čast i velik uspjeh za glazbenika s ovih područja. 

Na turneji se pridružio i dvama najpoznatijim glazbenicima s ovog područja, 2CELLOS, s kojima je također obišao dobar dio svijeta i dao poseban doprinos aranžmanima njihovih obrada u bombastičnim izvedbama uživo.

Uslijedila je objava četvrtog studijskog albuma „Delightful F“ te predstavljanje projekta „Pianotron“ i to u obliku  koncerta nasred maksimirskog jezera. 

 

 

„Pianotron“ je njegov aktualni i najinovativniji projekt do sada. Nastao je kao rezultat cjeloživotnog rada, odrastanja i traženja, a spoj je koncertnog klavira i mellotrona. Nakon što su ga popularizirali Beatlesi, Zvjezdan je ovom instrumentu pristupio na potpuno drukčiji način. Kombinacija standardnog klavira i jednog od prvih elektroničkih sintesajzera oduševili su i publiku i kritiku, a ovaj projekt ima veliku važnost i za hrvatsku kulturnu baštinu. Naime, inspiraciju za djela pronašao je u hrvatskoj kulturi i krajolicima koje besprijekorno i vjerodostojno opisuje notama.

Desna ruka na klaviru i lijeva na mellotronu tehnički je kompleksan pothvat koji je doveden do savršenstva - na njegov vlastiti način. Odraz je njegova karaktera, jedinstven i spretan, izuzetno lagan i jednostavan za slušanje.

Upravo zbog toga je Zvjezdan jazz glazbu učinio dostupnom i pitkom širim masama te ih zainteresirao za dodatno istraživanje njegova rada i samog žanra, istovremeno ističući važnost tradicije i kulturne baštine. 

Zato zatvorite oči, na notama „Pianotrona“ otputujte na predivna mjesta i uživajte u čistoj emociji glazbe koja vas nikako neće ostaviti ravnodušnim. 

 

dr.sc. Maja Trstenjak
dr.sc. Maja Trstenjak

Glavna urednica portala Sound Report