Specijal

Najopakija klasičarka 2020. godine: Ana Marija Šir

Najopakija klasičarka 2020. godine: Ana Marija Šir

U godini kada je sve stalo, ona je pokrenula solističku karijeru. Ona je Ana Marija Šir, violistica orkestra Opere HNK u Zagrebu. Od nedavno široj populaciji poznatija kao “Fake Violin”.

No, nekima je poznata i kao “orkestrašuša”, zbog čega ju je uredništvo Sound Report portala odlučilo proglasiti “Najopakijom klasičarkom 2020. godine”.

Osim kao članica orkestra, Ana Marija je prije pandemije svirala s popularnim komornim sastavom Vortex Strings koji je na posebnim koncertima pratio gotovo sve glazbenike domaće estrade te tako projektima dao uistinu poseban značaj. Posljednji je bio onaj Nine Badrić u Areni Zagreb, na kojem je njihova snažna, ženska energija, žestoko protresla do posljednjeg mjesta ispunjenu dvoranu. Entuzijazam kakav je nemoguće ne primijetiti, na kakav je nemoguće ostati ravnodušan. Uz, naravno, impresivnu sviračku kvalitetu.

 

 

Nekoliko dana kasnije, glazba je utihnula. No, kreativnost pojedinaca nije nestala. Ana Marija javnosti je predstavila jedan potpuno novi projekt - kontroverzan i provokativan. Najvažnije, nosio je snažnu društvenu poruku, jer ova se glazbenica svojih stavova ne srami, već jasno, glasno i hrabro svaku priliku iskorištava da u javnosti progovara o otvorenim problemima društva. 

Klasična je glazba prije nekoliko stoljeća i bila medij za upućivanje oštrih kritika, no, s vremenom se borba preselila na neke druge žanrove, dok su ciljevi i poruke maestralnih opera i simfonija ostale samo kao zapis u knjigama o povijesti glazbene umjetnosti. 

 

 

Ana Marija na svom je YouTube kanalu najprije objavila nekoliko obrada popularnih komada pop, rock i elektroničke glazbe. Djela Kraftwerka, The Cure ili The Stoogesa u njenom aramžmanu oduševili su mnoge. Posebnu je pažnju dobila pjesma “Now, I Wanna Be Your Dog”, koja je dobila video uprizorenje pod redateljskom palicom Tomislava Fiketa. Scena hranjenja psa sirovim mesom bila je prežestoka za YouTube platformu, stoga je Ana Marija iz šale odlučila spot postaviti na Porn Hub platformu. Kako je izjavila u jednom intervjuu, Porn Huba se sjetila nakon što je jedna epizoda News Bara tamo bila objavljena. No, i za žestoke apetite ove platforme kontroverzan je spot bio pretjeran te je i tamo uklonjen. 

Uslijedila je autorska crossover skladba “You Float In My New Pool”, spot za koju je posvetila svojim sestrama u Poljskoj i njihovoj borbi protiv zvjerskih oduzimanja teško stečenih prava. 

Mnogi govore da je feministica, no ona se ne želi tako deklarirati, već se kroz svoj umjetnički izričaj nastoji boriti za ravnopravnost spolova: Znam da još postoje oni koji bi žene palili na lomači, a ovo je samo mali korak od toga - izjavila je.

 

 

Njena glasna borba za pravdu eskalirala je prije nešto manje od mjesec dana kada je prva istupila u javnost i progovorila o načinu funkcioniranja i uvjetima rada s obzirom na razinu pridržavanja propisanih epidemioloških mjera u HNK u Zagrebu. Mnogobrojni napadi, demantiji i osuđivanja od strane establišmenta nisu je pokolebali - ohrabrila je mnogobrojne kolege koji također rade u ovoj kultnoj instituciji da i oni istupe te progovore u javnosti o stvarnom stanju stvari. Podržao ih je sindikat, a nedavno i Unison Hrvatski glazbeni savez. Nažalost, tragičan ishod dodatno je naglasio problematiku, a pravedno rješavanje slučaja ostavljeno je za bližu budućnost pred nama.

Uz glazbenike kao što je Ana Marija, glazba će, osim emotivne funkcije, uvijek nositi i onu društveno odgovornu, hrabro i ponosno. A ona će, dostupna i zanimljiva širokim masama, na svoj jedinstven i ekscentričan način, otvoriti put otkrivanja svih ljepota klasične glazbe i biti neiscrpan izvor inspiracije mnogima. 

 

Anu Mariju Šir možete zapratiti na svim streaming servisima i društvenim mrežama:
Spotify: https://open.spotify.com/artist/3dAE4gSVxeWw3gHMzO2GyD 
Deezer: https://www.deezer.com/hr/artist/105884532 
Instagram: https://www.instagram.com/anamarijasir/?hl=hr   

dr.sc. Maja Trstenjak
dr.sc. Maja Trstenjak

Glavna urednica portala Sound Report